Odoo, Unlocked en Quintence zijn de snelst groeiende bedrijven van het land

FABIEN PINCKAERS (Odoo)"Onze groei is alleen mogelijk dankzij het harde werk van onze teams." © BELGAIMAGE

Van alle Belgische bedrijven met een jaarlijkse toegevoegde waarde van meer dan 5 miljoen euro is het Waalse softwarebedrijf Odoo de snelste groeier. Dat blijkt uit de rangschikking van de Trends Gazellen. Bij de kmo’s staat gamingbedrijf Unlocked uit Olen aan de top, bij de kleine bedrijven is dat Quintence, de vennootschap achter bistro Q-Foodbar uit Putte.

Snelgroeiende bedrijven zijn de voortrekkers van onze economie. Ze creëren buitenproportioneel veel toegevoegde waarde, zijn productiever dan andere bedrijven, en creëren ook meer jobs, zelfs in crisistijden. Jaarlijks maakt Trends de rangschikking op van deze bedrijven in België, verdeeld in drie categorieën: grote, middelgrote en kleine bedrijven. De grote haalden in 2022 een toegevoegde waarde van meer dan 5 miljoen euro, de middelgrote tussen 1 en 5 miljoen euro, en de kleine minder dan 1 miljoen euro. We bekeken hoe snel de bedrijven gegroeid zijn tussen 2018 en 2022, waarbij we drie variabalen in rekening brengen: toegevoegde waarde, cashflow en personeelbestand. Meer over de methodologie vindt u in de link onderaan in de blauwe balk.

Lees alles over de snelst groeiden bedrijven van het land in de Gazellen Gids

Wereldwijd aanwezig

Bij de grote bedrijven staat Odoo uit Waals-Brabant op nummer 1. De ontwikkelaar van bedrijfssoftware, opgericht in 2002 door Fabien Pinckaers toen hij nog studeerde, heeft een fenomenale groeisprint achter de rug. Vandaag heeft het bedrijf een omzet van 373 miljoen euro, met wereldwijd 3800 werknemers, waarvan 1200 in België. Het bedrijf maakt open-source-­applicaties die aan alle behoeften van een bedrijf voldoen, van klantenrelatiebeheer, e-commerce, boekhouding, inventaris, verkooppunten tot projectbeheer.

De Odoo-software wordt in meer dan 180 landen gebruikt. Het bedrijf heeft 19 kantoren over de hele wereld, verspreid over Noord- en Zuid-Amerika, Europa, het Midden-Oosten en Azië-­Pacific. “Het Midden-Oosten laat de sterkste groei zien”, legt CFO Alessandro Mazzocchetti uit. “Die varieert jaarlijks tussen 65 en 70 procent. In 2018 openden we een kantoor in Dubai, waar nu meer dan 500 mensen werken. Het is een van de grootste die we in het buitenland hebben, samen met het kantoor in India, dat meer dan 700 medewerkers telt.”

Lees het portret van Odoo: wereldwijd aanwezig

Odoo was de eerste Waalse ­unicorn, een ­bedrijf met een waardering van meer dan 1 miljard dollar. Het ­vertegenwoordigt minder dan 1 procent van de ­wereldmarkt. Er is nog veel groeipotentieel, vooral omwille van de digitalisering. In 2024 verwacht het bedrijf de grens van 500 miljoen euro omzet te overschrijden, met de ambitie in 2026 een miljard euro te bereiken. Het is de bedoeling om dit jaar met 4.500 tot 5.000 werknemers te eindigen. De groeiprestatie van Odoo is louter te danken aan organische groei. In zijn 22-jarige bestaan heeft het bedrijf geen overnames gedaan en er staan er ook geen op de agenda. De sleutels tot het succes van Odoo zijn het product en de voortdurende verbeteringen en ontwikkelingen, evenals de ­bedrijfscultuur.

Wereldkampioenschap

Gaming is wereldwijd aan een stevige opmars bezig. Een bedrijf als Unlocked spint daar goed garen bij, en wordt beloond met een eerste plaats in de rangschikking van de middelgrote bedrijven. Het bedrijf uit Olen werd in 2010 opgericht door Birger De Geyter samen met zijn kompanen Gary Peeters en Steven Leunens. Unlocked is de organisator van GameForce, de grootste gamebeurs van de Benelux. De jongste editie in Brussels Expo trok zo’n 15.000 bezoekers. Intussen voert Unlocked het beursconcept uit naar het buitenland, onder meer naar Nederland, waar al drie ­edities achter de rug zijn.

GameForce organiseert ook allerlei gamecompetities. In 2022 haalde ­Unlocked de PGL Major, het wereldkampioenschap van het schietspel Counter-­Strike: Global Offensive naar ons land, een van de populairste games ter wereld. Het wereldkampioenschap is een meerdaags evenement met een grote openingsshow. Acht inter­nationale topteams strijden er voor een prijzenpot van 1 miljoen dollar. PGL Major Antwerp was een schot in de roos. Van over de hele wereld zakten 40.000 supporters af naar het Antwerps Sportpaleis. Op hun scherm volgden nog eens ­honderdduizenden fans de wedstrijd. De finale haalde een piek van maar liefst 2.113.610 ­kijkers.

Onvoorspelbare business

Op nummer 1 bij de kleine bedrijven staat Quintence, de vennootschap achter Q-Foodbar, een horecazaak uit Putte. Na een lange car­rière in de meubelsector beslisten de vijftigplussers Patricia Van den Broeck en haar partner een droom in vervulling te laten gaan: een eigen horecazaak. Ze kochten een pand en na een grondige verbouwing opende in 2018 Q-Foodbar de deuren. “We hadden een ­concept uitgedacht met drie­voudig aanbod: een bistro, een ­take-­away en een leverdienst aan bedrijven”, vertelt Van den Broeck. “Typisch voor Q-Foodbar is de laagdrempeligheid, waardoor we een heel gevarieerd publiek aantrekken. Onze bistro heeft 140 tot 160 zitplaatsen.”

De zaak was nog geen twee jaar open toen de coronapandemie uitbrak. Gelukkig stond de take-away al op punt en kon Q-Foodbar zelfs in coronajaar 2020 een lichte groei optekenen. “Horeca is een heel onvoorspelbare business. De flexi-job is dan ook een zegen voor onze sector. Wij merken dat er heel veel kandidaten zijn om te flexi-jobben”, zegt Patricia Van den Broeck. “We zijn ook niet bang om oudere mensen aan te werven. Die tonen een groot ­engagement en dat is een grote troef.”

Partner Content